26

Sv: H.VHS: Rapportera videor som inte fungerar

tusen tack! du räddade min dag

Jesper skrev:
bråttom skrev:

http://svtplay.se/v/2772046/gymnastik/sm   den här videon funkar inte att rippa (det kraschar direkt) andra svtplay videos funkar har lite bråttom eftersom det är 23 timmar kvar tills videon försvinner och jag har lovat min mamm och syrra att försöka spela in filen eftersom min syrra är med och tävlar..

Finns det nån vänlig själ som kan hjälpa mig?

Tack för rapporten! Många krascher lyckas jag inte återskapa, men den här kan jag bekräfta (och därmed fixa).

Men det tar förstås ett tag. Eftersom du har bråttom, gör så här för att hämta videon omedelbart:

1. Starta H.VHS

2. Klicka på knappen "Avancerad" (i nedre verktygsfältet)

3. Fyll i adress så här: rtmp://fl11.c91005.cdn.qbrick.com/91005/_definst_/kluster/20120414/IN-2012-0414-GYMNASTIKSM-mp4-d-v1.mp4

4. Fyll i SwfPlayer så här: http://svtplay.se/flash/svtplayer-2012.1.swf

5. Rör inget annat, utan tryck på hämta. (Se bifogad bild för att se hur det ska se ut.)

6. Välj att spara filen med namnet video.flv. (Det viktiga är att filnamnet slutar på ".flv".)

Dela

27

Hej!

Försöker hämta Grotesco-klippen på nya SVT Play, exempelvis http://www.svtplay.se/klipp/83333/hardc … erborglund med rtmpdump, men lyckas inte. Debuginfo visar följande:

videoReferences : 
    0 :
        url : http://www0.c00928.cdn.qbrick.com/00928/kluster/20110224/humor-grotesco-extravaganza-standup4.flv
        bitrate : 650
        playerType : flash
    1 : 
        url : http://www0.c90910.dna.qbrick.com/90910/od/20110224/humor-grotesco-extravaganza-standup4-hts-a-v1/humor-grotesco-extravaganza-standup4-hts-a-v1_vod.m3u8
        bitrate : 1400
        playerType : ios

Eftersom adresserna inte börjar med rtmp:// antar jag att dessa videos strömmas med någon annan teknik? Finns det något enkelt sätt att spara dessa filer?

Dela

28

John skrev:

Eftersom adresserna inte börjar med rtmp:// antar jag att dessa videos strömmas med någon annan teknik? Finns det något enkelt sätt att spara dessa filer?

Just dessa filer ser ut att skickas/strömmas via vanlig hederlig HTTP. Då är det bara att klistra in adressen i webbläsarens adressfönster, och välja "Spara" när du får den vanliga förfrågan om Öppna eller Spara.

Dela

29

hofverberg skrev:

Då är det bara att klistra in adressen i webbläsarens adressfönster, och välja "Spara" när du får den vanliga förfrågan om Öppna eller Spara.

Om man inte har en konfiguration som öppnar dem i en inbäddad mediaspelare direkt i webbläsarfönstret. I de fallen har jag för mig man kan spara filen genom att "Spara sida som..." eller liknande i någon meny. (Och i värsta fall kan man förstås skapa en länk till filen, högerklicka på den och välja att "Spara länk som...".

"It is a damn poor mind indeed which can't think of at least two ways to spell any word."

Webbplats

Dela

30

Hej på ett tag.

Har nu försökt på 2 datorer att ladda ner SVT-playprogram, bl a Elisabeth II. Går inte alls. Programmet läggs inte in i "Program"-rutan. Help!!

Dela

31

John skrev:

Hej!

Försöker hämta Grotesco-klippen på nya SVT Play, exempelvis http://www.svtplay.se/klipp/83333/hardc … erborglund med rtmpdump, men lyckas inte. Debuginfo visar följande:

videoReferences : 
    0 :
        url : http://www0.c00928.cdn.qbrick.com/00928/kluster/20110224/humor-grotesco-extravaganza-standup4.flv
    1 : 
        url : http://www0.c90910.dna.qbrick.com/90910/od/20110224/humor-grotesco-extravaganza-standup4-hts-a-v1/humor-grotesco-extravaganza-standup4-hts-a-v1_vod.m3u8

Klistra in den som vanligt i H.VHS --> Avancerad ---> I rutan adress (ta bort "rtmp://") ---> klicka på [Hämta]

Allt funkar på detta sätt ...man behöver inte göra det svårare än vad det är ;-)

johan skrev:

Hej på ett tag.

Har nu försökt på 2 datorer att ladda ner SVT-playprogram, bl a Elisabeth II. Går inte alls. Programmet läggs inte in i "Program"-rutan. Help!!

Samma svar som ovan...kopiera önskad stream i debug och klistra in...*Busenkelt*

Dela

32

Tack. Funkade faktiskt perfekt, även om det fanns många strömmar att välja på.

Dela

33

mcc skrev:
John skrev:

Hej!

videoReferences : 
    0 :
    1 : 

Klistra in den som vanligt i H.VHS --> Avancerad ---> I rutan adress (ta bort "rtmp://") ---> klicka på [Hämta]

Allt funkar på detta sätt ...man behöver inte göra det svårare än vad det är ;-)

johan skrev:

Hej på ett tag.

Samma svar som ovan...kopiera önskad stream i debug och klistra in...*Busenkelt*

Hej!

Jag försöker ladda ner EIghties från SVTPlay, men det går inte. (http://www.svtplay.se/video/123420/eighties-del-1) När jag tittar i sidkällan finns det ingen rtmp-länk, eller fil som slutar på .flv eller .mp4. Nu har mina kunskaper tagit slut. Kan någon hjälpa mig? (Förutsätt i ditt svar att jag är, om inte nybörjare, så åtminstone ganska grön när det gäller sånt här.)

/Acki

Dela

34 Senast ändrad av muntefer (2012-06-26 00:16:37)

Hur laddar man ner videor från svtplay nu när inte H.VHS klarar det? Här följer ett försök att förklara.

Viktigt att förstå är att problemen med nya svtplay inte beror på ny teknik, utan bara beror på att H.VHS inte kan hitta url:erna (länkarna, adresserna) till videorna. Om du själv kan komma åt adresserna är det bara att ge relevant adress (rätt digital upplösning och format) till H.VHS som då kan hämta videon precis som vanligt.

Informationen om hur man "manuellt" laddar ner videor från t.ex. svtplay är utspridd över ett par trådar och dessutom i småbitar med kommentarer, tillägg och tricks, vilket gör att det kan vara svårt att få till det. Jag har därför försökt att samla ihop all nödvändig information om hur man gör om man dessutom vill använda H.VHS så långt det är möjligt.

Du behöver tre program för att hämta en video "manuellt" från svtplay (eller annan plats). En webbläsare (t.ex. Firefox eller Internet Explorer), ett textredigeringsprogram (t.ex. Notepad eler Notepad++) och H.VHS. Starta alla tre.

Här följer arbetsgången:

1. Hitta videon på svtplay (eller anna plats)m.h.a. webbläsaren.

2. Starta videon. Så fort den startat kan du pausa om du vill.

3. Högerklicka mitt i videorutan. En urvalsmeny kommer upp (den hänger ihop med Flashspelaren vilket syns på att sista raden är "Om Adobe Flash Player ...."). Välj "Kopiera debugtext". Rutan stängs och viktig information är nu redo att klistras in nån annan stans.

4. Gå till textredigeringsprogrammet. Välj helst en tom sida (dokument) och klistra in informationen t.ex. med Ctrl-v .

5. Identifiera videoadresserna i debugtexten från Flashspelaren. Det här kan vara lite klurigt. Du bör hitta något i stil med exemplet i rutan nedan.
    Ofta är det fler alternativ än bara 0 och 1. Fler "bitrate" finns att välja på och flera "playerType" kan också finnas. I exemplet ovan kan man välja mellan Flashspelare och Apples ios-spelare. Men det erbjuds bara en bithastighet för Flashspelaren, ofta finns det flera.

6. Kopiera den url som har önskad bithastighet och spelartyp. Ta bara med texten, undvik "mellanslag" före och efter. OBS! url:en börjar ofta med rtmp:// men i exemplet ovan är det http:// .

7. Gå till H.VHS.

8. Klicka på Avancerad längst ner.

9. I det nyöppnade fönstret "Avancerad hämtning" klistrar du in url:en i Adressfältet. Se till att den inklistrade texten ersätter befintliga texten "rtmp://" om den innehåller protokollangivelsen (rtmp:// eller http://).

10. Klicka på "Hämta". Nu sköter H.VHS hämtningen precis som vanligt.

Exempel till punkt 5:

videoReferences : 
    0 :
    1 : 

Nu tog den långa texten äntligen slut. Hoppas den kan vara till hjälp för någon!

Acki: På det här sättet var det inga problem att tanka ner din Eighties-video.

Dela

35

Mange tak! Jag bockar och bugar! Tack för en utmärkt how-to-do-list. Funkar jättebra! Mwah!

Dela

36

Det verkar som om flashfunktionen under punkt 3. i instruktionen ovan (Kopiera debugtext") inte längre fungerar för SVTplay.

(Det funkade så sent som i förmiddags, 2012-06-18, men inte efter lunch).

Får bara upp den "vanliga" flashmenyn vid högerklick i videon (Zooma in, Zooma ut, Visa alla, Kvalitet, Spela upp, Slinga, Spola tillbaka, Framåt, Bakåt, Skriv ut, Inställningar, Globala inställningar, Om Adobe Flash Player 11.3.300.257...) Ingen "Kopiera debugtext" i sikte så långt ögat når...

Hur gör man nu då?

Dela

37

Ett snabbt och kort svar:
Det finns flera sätt att komma åt länken till videon.

1. UTAN H.VHS: Använd Pirateplayer för hela nedladdningsprocessen

2. ENKLAST: Använd Pirateplay för att få videolänken (oftast rtmp://) som du klistrar in i H.VHS Avancerat

3. BÖKIGT: Öppna Flashspelaren i ett nytt fönster genom att lägga till ?type=embed till webbadressen. Därefter visar man källkoden och letar fram adressen. Sök efter "rtmp".

4. FÖR DEN HÄNDIGE: I Firefox med Firebug eller Internet Explorers F12-utvecklarverktyg kan man via nätverksvisningen fånga upp json-anropet som innehäller adressen.

Dela

38

På alternativ C ovan kan man också högerklicka på sidan om videon och välja Kopiera debugtext

Dela

39

@ muntefar & minatte:

Tackar! Fungerade alldeles utmärkt.
Glad igen! :-)

Dela

40

Vad gör man när inte skrapningen funkar och "Spara program som VHS-fil..." är gråmarkerad, spelar ingen roll vilken hämtare man använder och programmet krachar när man försöker "Tvinga full skrapning nu"???

Dela

41

kalle007b skrev:

Vad gör man när inte skrapningen funkar och "Spara program som VHS-fil..." är gråmarkerad, spelar ingen roll vilken hämtare man använder och programmet krachar när man försöker "Tvinga full skrapning nu"???

Då gör man en detaljerad buggrapport. :-)

"It is a damn poor mind indeed which can't think of at least two ways to spell any word."

Webbplats

Dela

42

Vet du om det finns någon funktion bara för undertexter i pirateplayer?

muntefer skrev:

2. ENKLAST: Använd Pirateplay för att få videolänken (oftast rtmp://) som du klistrar in i H.VHS Avancerat

3. BÖKIGT: Öppna Flashspelaren i ett nytt fönster genom att lägga till ?type=embed till webbadressen. Därefter visar man källkoden och letar fram adressen. Sök efter "rtmp".

4. FÖR DEN HÄNDIGE: I Firefox med Firebug eller Internet Explorers F12-utvecklarverktyg kan man via nätverksvisningen fånga upp json-anropet som innehäller adressen.

Dela

43 Senast ändrad av kalle007b (2012-06-18 21:31:07)

hmm, det verkar som om det är något annat fel på svtplay... får inget program att "auto" skrapa sad

ex.

http://www.svtplay.se/timmy-lamm

Jesper skrev:
kalle007b skrev:

Då gör man en detaljerad buggrapport. :-)

Dela

44

Några små undringar:

När man letat upp lämplig sträng i debugtexten, t ex:
rtmpe://fl11.c90909.cdn.qbrick.com/90909/_definst_/wp3/1266826/DOK-001A-mp4-c-v1-501eb2e258fa3ed2.mp4
så anges den ju tydligt vara en .mp4-fil.

När filen laddats hem har den också .mp4-attribut.
MEN:
Det tycks inte vara en "ren" .mp4-fil ?

Anledningen till denna "misstanke" är att den inte går att öppna i min version av QuickTime (7.7.1 Pro - PC). I övrigt har jag inga problem med att öppna andra .mp4-filer med QT, men just de som kommer från SVTplay via H.VHS strejkar i QT. Att öppna dem i VLC är dock inga problem.

Jag har även noterat att om man ändrar filattribut på dessa filer, från .mp4 till .flv, så går även det utmärkt. De funkar bra i VLC men ej i QT. (.flv-filer funkar överhuvudtaget inte i QT på PC, och Perian finns bara till Mac vad jag vet).

En vidare observation är att om samma fil hämtas från SVTplay via StreamTransport så får den INTE attributet .mp4, utan .flv, och beter sig på samma sätt: Funkar i VLC men ej i QT.

Avslutande undran: I debugtexten förekommer överhuvudtaget inte attributet .flv, endast .mp4 och .wmv. Hur kan resultaten då bli en .flv-fil via StreamTransport och en ".flv-ig" .mp4a via H.VHS?

Detta är givetvis vare sig ett problem eller någon stor fråga.
Men lite nyfiken är man ju som novis...
Någon som känner sig manad att reda ut?

Dela

45

Det stämmer att det inte är rena MP4-filer från SVT Play. 95% av allting från SVT Play är visserligen lagrade i MPEG-4/H.264, men är sparade i en FLV-container istället för traditionell MPEG-4-container. Codecet är alltså MPEG-4 (H.264), men inte själva containern (filformatet).

Det är lätt att muxa om videofilerna till MPEG-4, utan att för den skull röra vare sig bild eller ljud, om det finns behov av det. Det kan man exempelvis göra med FFMPEG.

Dela

46

Ok, här kommer jag som är idiot när det gäller detta med datorer. Har försökt hänga med era inlägg men har ännu inte lyckats fundera ut hur jag laddar ned videor från SVT igen. Lite information;

Har version 0.32 (ingen aning om det är den senaste, men det var den som jag fick när jag laddade ned programmet).
Flash fungerar inte på H.VHS, och försökte precis "ladda ned det" i programmet utan att lyckas. Jag har flash annars på datorn.
Hittar ingenting som har med Debug-text att göra.

Problemet; Den hittar inte programmet (som en del av er redan sagt). Försökte på med full skrapning. Då hittar den programmet, men det blir "fel" varje gång jag ska ladda ned den, och kvaliten står på "okänd".

Kan någon förklara för en dator-idiot som mig hur man ska göra? Har ett bra par program jag är sugen på att ladda ned och blir frustrerad när ingenting fungerar.

Tack på förhand smile

Dela

47 Senast ändrad av John (2012-06-23 10:18:44)

muntefer skrev:

JSON-objektet med alla videoreferenser verkar alltid ligga på

http://www.svtplay.se/video/{id}?output=json

Till exempel http://www.svtplay.se/video/149370?output=json. Därmed blev det plötsligt lätt att komma åt länken till videon igen.

Dela

48 Senast ändrad av muntefer (2012-06-26 11:00:24)

@LillaMy94: Just nu fungerar H.VHS inte direkt med svtplay. Därför alla tips och tricks i denna tråd.

Starta med att noggrant läsa igenom och använda den ovan angivna arbetsgången (10 steg). När du kommer till steg 5 så fungerar inte detta som angivet. Istället får du använda ett av tricksen A - D ovan och de därtill hörande kommentarerna.

Om du inte klarar av att hämta videor från svtplay ändå, är det troligen bättre att installera Pirateplayer från webbplatsen Pirateplay och hämta videor med detta program. En nackdel med Pirateplayer är att funktioen att hitta programmet (videon) med är lite annorlunda, inte grafisk webbplats som i H.VHS, utan programlistor i textform.

@John : Tack för tipset. Skall jag prova nästa gång.

Dela

49

Ja, tills dess att H.VHS uppdaterats med stöd för nya SVT Play, så är nog Pirateplayer det smidigaste och enklaste alternativet. Andra alternativ är mer tidsödande och invecklade; i synnerhet om man inte är alltför datorvan.

Dela

50

Det har varit litet mycket att tänka på de senaste veckorna för min del. Jag är ledsen att jag inte kunnat ta tag i detta ännu.

Fick ett tips (från IceXcube84) för ett tag sedan, om att gamla SVT Play fortfarande finns tillgänglig, fast på en annan adress. Därför har jag gjort en hotfix.

Packa upp det bifogade arkivet i samma katalog som HuggpunktVHS.exe ligger, alltså t.ex. C:\Program Files (x86)\Huggpunkt\VHS. Om allt går som det ska, så läggs två nya filer till i katalogen scrapers och filen bookmarks.vhsdb ersätts med en ny variant.

Jag är nästan hundra på att detta fungerar även i H.VHS 0.32. Säg annars till.

(Observera att det här alltså inte är något stöd för nya svtplay.se, utan ett fusk för att fortsätta använda den gamla sajten.)

Så snart mitt liv rett ut sig en aning återkommer jag. :-)

Webbplats

Dela