26

Sv: H.VHS 0.4.0: Önskemål, idéer och hur du kan hjälpa till

RickardH skrev:

Vilket jobb du gör smile

Lite skaer som jag skulle vilja se i version 0.4

- Nedladningskö likt som i FF
- Kunna stanna och åtreupta nedladningar
- Kunna lägga in plugins
- Kunna hämta Youtube vedios
- Kunna hämta vedior på aftombladet
- Kunna formatera om videoerna man hämtar (till WMV. AVI och andra format)

Det sista, transcoding, tror jag inte hör hemma i det här programmet eftersom det är en form av efterbearbetning.

Dela

27

Hej! Jag har varit nere för räkning ett par–tre månader, men nu är det på gång igen.

kille_247 skrev:

TV4 har ju förändrats en del på senaste tiden...

Hur kommer TV4 play premium att fungera? På samma sätt som innan?
Kommer Filmet, livesändningar, TV Direkt att fungera med och ladda ned ifrån?

Kommer Youtube, Netflix och Viaplay fungera att ladda ned ifrån med framöver?

Allt handlar om mediaprotokoll. Sajter som strömmar över HTTP, HDS, HLS eller RTMP kommer efterhand att gå att hämta från, med undantag för vissa HDS- och HLS-videor. I H.VHS kommer stöd sajterna SVT, UR, TV3, TV4, Kanal 5, TV6, TV8 och Kanal 9 Play att ingå. Den listan är tänkt att vara helt avbockad i och med version 0.4.2. Målsättningen är att även live-sända program ska fungera.

I planerna finns även ett plugin som använder skriptet youtube-dl. En lista över sajter som youtube-dl kan hämta från finns här.

Viaplay har åtminstone tidigare inte varit aktuellt, eftersom det byggt på Silverlight och krypterad Windows Media. Kryptering och kopieringsskydd är en separat fråga, som du kan läsa om i frågorna 18, 19 och 20 i inlägget med vanliga frågor och svar.

Strömningen av TV4:s hela kanaler, samt den planerade strömningen av alla SVT:s kanaler, återstår att kolla på. Om inspelning därifrån är genomförbart – dvs lagligt och inom min tekniska förmåga – så ingår det i vad jag vill ha i "grundpaketet".

kille_247 skrev:

Någon som vet hur tidplanen ser ut för dem kommande versionerna?

Kraftigt fördröjd. Får jag vara frisk och har tillräckligt med tid så kommer nästa version i vår.

Gew skrev:

De (5:an) verkar ha utvecklat ett eget format här. Ganska imponerande, faktiskt. Rent tekniskt kan det väl inte vara direkt rymdvetenskap att konvertera det till klassisk SRT? Ett script i perl/python/whatever som kör "Sök och ersätt" med hjälp av regular expressions?

Det där ser ut som vanlig JSON. Tills vidare kan du kolla om SubtitleEdit kan hantera formatet. Konvertera är annars en rätt enkel biff, och kommer till slut att ingå i antingen H.VHS eller teve.

frewah skrev:

Det sista, transcoding, tror jag inte hör hemma i det här programmet eftersom det är en form av efterbearbetning.

Transcoding har jag inte funderat närmare på ännu. Däremot planerar jag att få till något slags minimalt stöd för remuxing, dvs "ompaketering" av videor till åtminstone avi (från mpg, mp4, m4v, flv och eventuella andra containers som används). Exakt hur det här ska implementeras vet jag inte ännu, men om det t.ex. blir fråga om ett ffmpeg-plugin för H.VHS så kommer transcoding vara rätt enkelt att ordna.

"It is a damn poor mind indeed which can't think of at least two ways to spell any word."

Webbplats

Dela

28

Någon som vet hur tidplanen ser ut för dem kommande versionerna?

Dela

29

Utvecklingen står helt stilla nu. Det som saknas för att nå fram till version 0.4 är en månad eller två av arbete, men i sommar är jag helt uppbunden av ett rätt ansträngande jobb. Nackdelen med sådana här fritidsprojekt är just att de är beroende av att man har någon ork över när fritiden väl drabbar en.

Om allt annat går som jag helst vill, så hinner det dock komma ut ett par–tre användbara versioner innan jag börjar på nästa större arbete i mars 2014.

Ledsen att jag inte har några roligare nyheter att komma med.

"It is a damn poor mind indeed which can't think of at least two ways to spell any word."

Webbplats

Dela

30

Uppenbarligen pallar jag inte att jobba uppåt 60 timmar per veckan utan att koda litet på fritiden. wink

H.VHS är dock ett alldeles för stort projekt för att något vettigt ska bli gjort på de få timmar som blir över här eller där. I stället pysslar jag med den textbaserade varianten, det vill säga teve. Efterhand kommer de här projekten kanske smälta samman, men tills vidare är de separata.

teve fungerar än så länge med SVT Play och Öppet arkiv samt TV4 Play.

Webbplats

Dela